• Belangrijk: maatregelen tegen verspreiding Coronavirus

14 mrt 2020
  • Het is je vast niet ontgaan: het nieuwe verkoudheidsvirus COVID-19, ook wel bekend als het coronavirus, is op veel plekken in Nederland opgedoken. Dit virus kenmerkt zich door koorts, hoesten, niezen en soms benauwdheid: symptomen die vaak voorkomen bij griep.

Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan neemt Rij- en Menvereniging Mensinghe maatregelen. We nemen daarbij de adviezen van het RIVM en de KNHS over. Voor onze vereniging betekent dit o.a. het volgende:

1. Je blijft thuis bij klachten als neusverkoudheid, hoesten, keelpijn of koorts. Mijdt sociale contact. Bel pas met huisarts als klachten verergeren.
    2. Goed je handen wassen, hoesten en niezen in de binnenkant van je elleboog en papieren zakdoekjes gebruiken. Schud geen handen.
    3. Bijeenkomsten met meer dan 100 personen worden in heel Nederland afgelast. Wedstrijden en activiteiten van onze vereniging worden daarom in ieder geval tot 1 april geannuleerd.
    4. De verenigingslessen gaan door en de volgende maatregelen worden genomen:
    •  Instructeurs, ruiters of begeleiders met klachten zoals neusverkoudheid, keelijn of koort komen niet naar de accomodatie van de vereniging. Vermijd fysiek contact.
    • Aan ruiters en amazones wordt gevraagd om rijhandschoenen te dragen tijdens de lessen en het verblijf op de accomodatie.
    • Zorg dat je minimaal twee meter afstand houd tot elkaar.
    • Vermijd samenkomen in een beperkte ruimte (kantine, publieksruimte etc)
    • Ga na de les direct naar huis.
    • Neem geen extra bezoekers mee naar de accomodatie.

5.  De voorjaars ALV die normaal rond deze tijd wordt uitgeschreven wordt uitgesteld tot nader bericht.

Er zijn veel vragen over het doorgaan van de reguliere lessen. Voor degenen die geen klachten hebben en niet vallen in de risicogroepen zoals vermeld op de website van het RIVM (www.rivm.nl), kunnen de lessen doorgaan. Vergelijk het met de beslissing om wel of niet naar het werk of school te gaan. Paarden hebben dagelijks beweging nodig. Wordt dit plotseling stop gezet, dan kan dit schadelijk zijn voor de gezondheid van het paard. Daarnaast is paardensport geen contactsport zoals vele andere sporten dit wel zijn. Paardrijden wordt individueel beoefend en niet in teamverband. Wij vragen aan iedereen om zijn eigen verantwoordelijkheid te nemen.